اسناد و مدارک موجود، نشان میدهد، نخستین دانشمندی که به طرح مسئله ی طول عمر امام زمان (علیه السّلام) پرداخته، ابو جعفر در گذشته ی 381 ه.ق) است. وی، در کتاب خود، کمال الدین و تمام ) « شیخ صدوق » محمّد بن علی ابن بابویه قمی، معروف به النعمۀ [ 5] به تفصیل، به مسئلهی طول عمر پرداخته و به پرسش های مخالفان مسئله ی طول عمر امام مهدی (علیه السّلام) پاسخ گفته اختصاص داده است و دهها نفر از معمّرین را که عُمری بیش از « معمّرین » است.وی، فصل جامعی از کتاب یاد شده را به زندگی صد و بیست سال داشتهاند، نام میبرد و شرح حال و زندگی هر یک از آنان را به صورت مختصر ذکر میکند.در میان این جمعیّت، که بسیاری از آنان قبل از اسلام و شماری پس از اسلام میزیستهاند - عُمرهایی بین صد و بیست تا سه هزار سال به چشم میخورد.مؤلف ارجمند، در پایان این فصل از کتاب خود مینویسد:خیرهایی که در مورد افراد دارای عمر طولانی ذکر کردم، اختصاص به شیعه ندارد، بلکه مخالفان ما نیز این خبرها را از طرق مختلف نقل کردهاند و بر آن صحه گذاردهاند. [ 6] .از نبی اکرم (صلّی اللّهُ علیه وآله وسلّم) نیز روایت شده که فرمود:آن چه در میان امّتهای پیشین روی داده، همانند آن، در میان این امّت نیز وجودخواهد داشت.حال که عمر طولانی در میان پیشینیان به حقیقت پیوسته، چرا برخی قائم آل محمد (صلّی اللّهُ علیه وآله وسلّم) را به خاطر عُمر طولانیاش انکار می کنند، بخصوص که در مورد ایشان، خبرهای فراوانی از نبی اکرم (صلّی اللّهُ علیه وآله وسلّم) و امامان معصوم (علیهم السّلام) به ما رسیده است؟! [ 7] .قابل ذکر است که مرحوم صدوق، مسئلهی طول عمر حضرت مهدی (علیهالسّلام) را و افراد دارای عمر طولانی، مورد بررسی قرار داده، و متعرض سایر ادلهای که در بحث طول عمر « تجربهی تاریخی » تنها از طریق میتوان بدان استناد کرد، نشده است.

http://safiran-e-mouood.blog.ir  جنبش سایبری سفیران موعود


[5] کمال الدین و تمام النعمۀ، ص 553 -576

[6]قابل ذکر است که شماری از دانشمندان اهل سنت، از جمله ابو حاتم سیستانی، کتاب مستقلی در مورد  « معمّرین »تألیف کرده است.

[7]کمال الدین و تمام النعمۀ، ص 576