۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

مفهوم غیبت

 ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻃﺮﺡ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻏﻴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ «ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻥ» ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺒﻮﺩﻥ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ، ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻏﺎﻳﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﻠﻲ، ﺣﺠّﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻬﺎ (ﻛﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ) ﮔﺎﻡ ﺑﺮﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ؛ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؛ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؛ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻭﻗﺖ [ﻣﻌﻴّﻦ] ﻭ ﻭﻋﺪﻩ [ﺍﻟﻬﻲ]. [58]. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﻮﻉ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 ﺩﻭﻣﻴﻦ ﻧﺎﺋﺐ ﺧﺎﺹ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﻢ ﺣﺞّ، ﺣﻀﻮﺭ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ. ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻏﻴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ: ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻥ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ. 

-نگین افرینش ( درسنامه دوره مقدماتی معارف مهدویت )


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پژمان علمدارزاده

ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻭ ﻛﺮﺍﻣﺎﺕ

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﺯﻫﺎﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺗﻮﻟﺪ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻏﻴﺒﺖ، ﻣﻌﺠﺰﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﻛﺮﺍﻣﺖ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺣﻴﺎﺕ ﺁﻥ ﺁﻳﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻲ، ﻣﻮﺭﺩ ﻏﻔﻠﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻳﻢ: ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﺮﻭﺑﻦ ﻋﻮﻑ، [ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺸﺘﻦ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ، ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺷﺖ. ] ﻗﺼﺪ ﻛﺸﺘﻦ ﻣﺮﺍ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺷﺪﻡ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺲ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻭﺩﺍﻉ ﻛﻨﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﮕﺮﻳﺰﻡ. ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻡ، ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﭘﺴﺮﻱ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﺭﻭﻳﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﺐ ﭼﻬﺎﺭﺩﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺳﻴﻤﺎﻱ ﺍﻭ ﺣﻴﺮﺍﻥ ﮔﺸﺘﻢ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ [ﻳﻌﻨﻲ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺭ] ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻢ. [ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻥ ﻛﻮﺩﻙ] ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: «ﺍﻱ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺨﺘﻦ ﻧﻴﺲ! ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ، ﺷﺮّ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮ! »ﺣﻴﺮﺗﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺷﻮ! ﺍﻳﻦ ﭘﺴﺮ ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﻦ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ؟! ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻦ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.... ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ، ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ، ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻢ. ﭼﻨﺪﻱ ﺑﻌﺪ، ﻋﻤﻮﻳﻢ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﻮﻑ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩ.  

-نگین افرینش ( درسنامه دوره مقدماتی معارف مهدویت )


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پژمان علمدارزاده

ﻧﺼﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﺪﺍ

 ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺷﻴﻌﻪ، ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ می ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﻣﻌﺮفی میﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﮔﺮﻭهی ﺣﻖ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺿﺮﻭﺭﺕ ﻧﺼﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻟﻴﻞ‌ﻫﺎیی ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﺍﻟﻒ. ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﺎﻛﻢ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺑﺪﻳهی ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻛﻤﻴّﺖ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ کسی - ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺎیستگی ﻭ ﻣﺼﻠﺤﺖ - ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ میﮔﺮﺩﺩ، ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍلهی، ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ. ﺏ. ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺎﻡ، ﻭﻳﮋگیﻫﺎیی ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻋﻠﻢ ﻭ... ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺎﺕ - ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻋﺎلی ﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭﺟﻪ - ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎﻱ ﺑﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻣﺎﻣﺖِ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻡ. [1]. 

[1] ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ، ﺁﻳﻪ 124. 
-نگین افرینش ( درسنامه دوره مقدماتی معارف مهدویت )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پژمان علمدارزاده

عصمت امام

ﻋﺼﻤﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﻬﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﻣﺎﻣﺖ، «ﻋﺼﻤﺖ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﻣﻠﻜﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﻗﻮﻱ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ، ﺍﺯ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺧﻄﺎﻳﻲ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺍﻣﺎﻡ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺍﺯ ﻟﻐﺰﺵ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺼﻤﺖ ﺍﻣﺎﻡ، ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻋﻘﻠﻲ ﻭ ﻧﻘﻠﻲ (ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ)، ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ‌ﻫﺎﻱ ﻋﻘﻠﻲ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

ﺍﻟﻒ. ﺣﻔﻆ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﺳﻢ ﺩﻳﻨﺪﺍﺭﻱ، ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﻋﺼﻤﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺣﻔﻆ ﺩﻳﻦ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺩﻳﻨﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﻭ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﺄﻳﻴﺪﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺍﺭﺩ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻓﻬﻢ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻟﻐﺰﺷﻲ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺻﺤﻴﺢ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﺪ.

ﺏ. ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻧﻴﺎﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺁﻥ، ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺯ ﺧﻄﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ؟! ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﻤﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﺶ، ﺩﭼﺎﺭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ [1]. ﺁﻳﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻟﺰﻭﻡ ﻋﺼﻤﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻳﻪ 124 ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻡ ﻧﺒﻮﺕ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭﺍﻟﺎﻱ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻋﻬﺪ ﻣﻦ (ﺍﻣﺎﻣﺖ) ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ». ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻨﺼﺐ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺫﺭﻳﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻇﺎﻟﻢ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ. ﺣﺎﻝ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ، ﺷﺮﻙ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻇﻠﻢ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ (= ﮔﻨﺎﻩ) ﺭﺍ ﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺑﺮﻫﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮﺩ، ﻣﺮﺗﻜﺐ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺷﺪﻩ، ﻣﺼﺪﺍﻕ ﻇﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ، ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ «ﺍﻣﺎﻣﺖ» ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺫﺭﻳﻪ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ‌ﻣﺎﻧﺪ:

1. ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ، ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.

2. ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﻠﺎﻡ ﺧﻮﺩ، ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻘﺎﻡ «ﺍﻣﺎﻣﺖ» ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻭﻡ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺭﺩ. 



[1] ﺑﻪ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺯ ﺧﻄﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺍﺯ ﺧﻄﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺗﺎ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻣﺮﻱ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. 

-نگین افرینش ( درسنامه دوره مقدماتی معارف مهدویت )


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پژمان علمدارزاده

یامهدی ادرکنی

http://www.axgig.com/images/62323602454443080313.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پژمان علمدارزاده